Inlärning och kognitiv utveckling hos barn
Språk och motorik
Gloria Maccow, Ph.D., ger en forskningsbaserad förklaring av sambandet mellan barns förmåga att lära sig och deras kognitiva kapacitet, förmåga till uppmärksamhet samt arbetsminneskapacitet. Dessutom diskuterar Gloria hur kognitiva tester som till exempel WPPSI-IV kan ge viktig information om ett barns förmåga att lära sig.
Webbinarier & filmer
Fokus på ångest – en diskussion med Randy Kamphaus
Randy Kamphaus är en av författarna till BASC-3 och i den här intervjun berättar han om hur coronapandemin har påverkat utbredningen av ångestproblematik, varför ångest är viktigt att identifiera tidigt, riskfaktorer, förbyggande arbete och val av lämpliga testinstrument vid utredning av ångest.
Fokus på ADHD – en diskussion med Randy Kamphaus
I den här intervjun får du träffa professor Randy Kamphaus, en av författarna till BASC-3, och ta del av hans tankar om diagnostisering av adhd. Han berättar om metoder för att identifiera adhd, relationen mellan adhd och beteendeproblematik, samt vikten av att samla information från olika respondenter vid adhd-utredningar.
Hur ska vi förstå motstridiga resultat från en språkbedömning?
Ofta gör en kliniker en omfattande bedömning med hjälp av flera test eller skattningsskalor. Ibland överensstämmer inte testresultaten med varandra eller med dina kliniska intryck av klientens språkkunskaper. Vilka resultat ska du då betrakta som korrekta? Se den här filmen för en kort diskussion om några överväganden vid tolkning av testresultat som pekar i olika riktningar.
Vikten av sensorisk bearbetning i vardagen
Precis som vi ser mångfald i så många andra aspekter av att vara människa vet vi att varje person har sina egna sensoriska preferenser. Dessa kommer att forma deras livsval såväl som hur de upplever och interagerar med världen. Se den här filmen för att höra några exempel som kan inspirera dig att börja tänka på vikten av sensorisk bearbetning i ditt eget liv.
BASC-3 Introduktionsvideo
BASC-3 består av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans ger en både bred och djup förståelse för olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga. Självskattningsskalor finns för barn och unga i åldern 8–19 år, Föräldraskattningsskalor för föräldrar/vårdnadshavare till barn och unga i åldern 6–19 år, och Lärarskattningsskalor för lärare till elever i åldern 6–19 år. BASC-3 innehåller en stor mängd mått och skalor som rör problembeteenden och psykiatrisk problematik, men även starka sidor belyses. BASC-3 har skandinaviska normer som bygger på ett urval som avspeglar normalpopulationen i de skandinaviska länderna.
Test
Movement ABC-2
Movement ABC-3 lanseras nu i vinter! Anmäl ditt intresse för att få exklusiva rabatter och information om lanseringen. Läs mer .mgz-element.b4ebq34 .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}.mgz-element.b4ebq34 .mgz-link{color:#ffffff;background-color:#003057;}
Beck Ungdomsskalor
Skattningsskalor för bedömning av emotionell och social problematik hos barn och ungdomar
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vill du få aktuell information om våra test och utbildningar? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.