Kognitivt fungerande hos barn och ungdomar
Att utreda kognitiv funktion hos barn och ungdomar är ett viktigt arbete, som kan innebära många utmaningar. Överlappande symptom kan göra det svårt att skilja mellan olika diagnoser och det saknas ibland passande instrument eller tillämpliga normer, vilket kan vara fallet vid utredning av barn med en annan språklig eller kulturell bakgrund. I andra fall kan det vara svårt att utesluta påverkan från olika miljöfaktorer – såsom skärmvanor, sömnvanor, eller miljön i hemmet eller i skolan – eller från eventuell användning av mediciner eller droger. De här utmaningarna påverkar inte bara förmågan att göra en korrekt bedömning av barnets kognitiva fungerande, utan även förutsättningarna för barnet att få rätt hjälp.
Därför har vi samlat information på den här sidan, som vi hoppas ska stödja dig i ditt kliniska arbete. Här hittar du förslag på artiklar om kognitivt fungerande hos barn, vanliga utmaningar i kognitiva utredningar, samt relevanta test och skalor. Du hittar också tips och råd från våra produktspecialister, samt aktuella webbinarier och utbildningar.
Webbinarium om
Raven’s 2 !
Utreder du barn med en annan språklig eller kulturell bakgrund? Få inspiration om hur du kan nyttja det icke-verbala begåvningstestet Raven’s 2 i utredningar av barn och vuxna!
Vanliga utmaningar vid utredning av kognitiv funktion hos barn
Att utreda kognitiv funktion hos barn och unga kan vara en komplex uppgift. Olika diagnoser kan ha liknande symptom, miljöfaktorer kan försvåra tolkningen av testresultaten, och det kan saknas lämpliga test till exempel vid utredning av barn med ett annat modersmål än svenska. I den här artikeln kan du läsa mer om vanliga utmaningar som psykologer möter, samt tips på publikationer och perspektiv som kan stödja det kliniska utredningsarbetet.
Test och skalor för utredning av kognitiv funktion hos barn
Har du någon gång fått signifikanta skillnader mellan indexpoäng, utrett väldigt små barn eller upplevt att det generella indexpoänget inte är helt representativt? I så fall kan det vara viktigt att utvärdera barns styrkor och svagheter inom olika kognitiva domäner. Ta del av den här guiden för att få tips på test och skalor för barn som du kan använda för att utreda exekutiv funktion, bearbetningshastighet och visuospatial förmåga – tre områden som är särskilt viktiga för barn kognitiva utveckling.
Kognitiva domäner som viktiga för barns utveckling och hur du utreder dem
I den här översikten hittar du förslag på test och skalor som du kan använda för att utreda exekutiva funktioner, språk och kommunikation, processhastighet, samt visuospatiala funktioner hos barn och unga. De här områdena representerar tre av sex viktiga domäner inom kognitiv funktion definierade i DSM-5 (Ganguli et al., 2011) och som har visat sig vara centrala för kognitiv utveckling hos barn (Zelazo et al., 2021).
Läs mer om…
Kognitiva svårigheter kan vara ett tidigt tecken på en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, såsom autism, adhd och IF.
Intelligens
Här hittar du information, artiklar, test och skalor som är relevanta för utredning av generell begåvning och intellektuell funktionsnedsättning.
ADHD
Här hittar du information, artiklar, test och skalor som är relevanta för utredning av adhd.
Autism
Här hittar du information, artiklar, test och skalor som är relevanta för utredning av adhd.
Kurser och webbinarier
Upptäck vårt utbud av utbildningar. Vi erbjuder både längre kurser om våra instrument och kortare föreläsningar om aktuella teman.
Tips och råd från våra produktspecialister
Utnyttjar du möjligheter med våra kognitiva test fullt ut? I det här fråga-svar dokumentet har våra produktspecialister samlat sina svar på vanliga frågor om kognitiva instrument för barn och unga. De svarar bland annat på frågor om icke-verbala test, utredning av små barn, åldersekvivalenter, samt digital administrering och resultatrapporter.
Har du frågor om våra test och skalor för barn?
Ta kontakt med våra produktspecialister! De svarar gärna på dina frågor om
våra kognitiva test och skalor för barn och unga.