WISC-V är den femte reviderade versionen av det välkända begåvningstestet för bedömning av barns och ungdomars kognitiva förmågor. Testet har uppdaterats mot bakgrund av forskning och de kliniska erfarenheter som gjorts sedan lanseringen av den föregående versionen. Revideringarna innebär bland annat att skalans struktur förändrats från en modell med fyra faktorer till en femfaktormodell. Ett antal nya deltest har tillkommit, och möjligheterna att kombinera deltest till såväl primära som sekundära index har väsentligt utökats. Det har gjorts i syfte att möjliggöra såväl breda som nyanserade bedömningar av övergripande generell begåvning, liksom av individens styrkor och svagheter. Testtiden har förkortats något tack vare att färre deltest krävs för att fastställa HIK samt striktare regler för att avbryta. Modifieringar av administrerings- och poängsättningsprocedurer har genomförts och stimulusmaterialet har uppdaterats.
Nytt för WISC-V är att det finns möjlighet att administrera testningen digitalt med hjälp av iPad, via vår digitala testplattform Q-interactive. Det gör att resultatrapport finns tillgänglig omedelbart när poängsättningen är färdig, vilket effektiviserar ditt arbete som testledare genom att minimera administrationen kring testet.
Vill du veta mer om Q-interactive, eller få en kostnadsfri provperiod för att se om det skulle passa i din verksamhet? Klicka på länkarna nedanför eller kontakta en av våra produktspecialister för en kostnadsfri presentation.
I den här artikeln lyfter vi möjligheter och begränsningar med att kartlägga språksvårigheter med WISC-V. Verbalt index i WISC kan ge insikt om ett barns ordförståelse och verbal begreppsbildning, men ofta behöver vi få mycket mer information än så för att utesluta eller konstatera språksvårigheter.
I detta fallexempel presenteras Gabriel, en sjuåring vars koncentrationsförmåga börjat skapa oro hos föräldrarna. Med hjälp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitiva funktion. Med Brown EF/A undersöks eventuella symtom på exekutiva problem och med BASC-3 görs en bred screening av Gabriels fungerande, mående och eventuellt psykiatriska problematik.
Vill du få en bättre förståelse för varför WISC-V har fem faktorer (index) bör du läsa den här artikeln. Läs om vad faktoranalys är och vad faktoranalys innebär under utvecklingen av WISC-V.
Utnyttjar du möjligheter med våra kognitiva test fullt ut? I det här fråga-svar dokumentet har våra produktspecialister samlat sina svar på vanliga frågor om kognitiva instrument för barn och unga. De svarar bland annat på frågor om icke-verbala test, utredning av små barn, åldersekvivalenter, samt digital administrering och resultatrapporter.
Har du någon gång fått signifikanta skillnader mellan indexpoäng, utrett väldigt små barn eller upplevt att det generella indexpoänget inte är helt representativt? I så fall kan det vara viktigt att utvärdera barns styrkor och svagheter inom olika kognitiva domäner. Ta del av den här guiden för att få tips på test och skalor för barn som du kan använda för att utreda exekutiv funktion, bearbetningshastighet och visuospatial förmåga – tre områden som är särskilt viktiga för barn kognitiva utveckling.
Vår testutvecklingsavdelning för Pearson Clinical i Sverige, Norge och Danmark har skrivit en artikel om några av de viktigaste psykometriska begreppen. Till exempel får du reda på mer om standardfel, percentiler, konfidensintervall och validitet.