Brown Executive Function/Attention Scales (Brown EF/A) är ett neuropsykologiskt instrument. Det består av en uppsättning skattningsskalor som är primärt utvecklade för att användas som screening i en kartläggning av svårigheter med exekutiva funktioner och adhd. Nytt för Brown EF/A, jämfört med den äldre produkten Brown ADD Scales, är att de nya normerna nu finns för åldersintervallet 5–44 år, att frågorna har blivit tydligare formulerade samt att fokus ligger på allvarlighetsgrad av upplevda/observerade problem snarare än på frekvens.
Brown EF/A finns även tillgängligt via vår digitala testplattform Q-global, vilket gör det mycket enkelt att generera resultatrapporter samt ger möjlighet att generera flerperspektivrapport och progressionsrapport.
Vill du veta mer om Brown EF/A eller få en kostnadsfri provperiod för att se om det skulle passa i din verksamhet? Klicka på länkarna nedanför eller kontakta en av våra produktspecialister för en kostnadsfri presentation.
I detta fallexempel presenteras Gabriel, en sjuåring vars koncentrationsförmåga börjat skapa oro hos föräldrarna. Med hjälp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitiva funktion. Med Brown EF/A undersöks eventuella symtom på exekutiva problem och med BASC-3 görs en bred screening av Gabriels fungerande, mående och eventuellt psykiatriska problematik.
Har du någon gång fått signifikanta skillnader mellan indexpoäng, utrett väldigt små barn eller upplevt att det generella indexpoänget inte är helt representativt? I så fall kan det vara viktigt att utvärdera barns styrkor och svagheter inom olika kognitiva domäner. Ta del av den här guiden för att få tips på test och skalor för barn som du kan använda för att utreda exekutiv funktion, bearbetningshastighet och visuospatial förmåga – tre områden som är särskilt viktiga för barn kognitiva utveckling.
Hur påverkas resultatet om amerikanska normer används på en norsk patientgrupp? Finns det belägg för att använda validitetsindikatorer? RBANS är ett välanvänt screeninginstrument för bedömning av kognitivt fungerade och fyller en viktig funktion i många olika typer av utredningar.
Experterna bakom Cogmed har skrivit en artikel om hur arbetsminnet utvecklas hos barn. Artikeln beskriver hur träning av arbetsminnet kan hjälpa barn med till exempel adhd.
I den här intervjun får du träffa professor Randy Kamphaus, en av författarna till BASC-3, och ta del av hans tankar om diagnostisering av adhd. Han berättar om metoder för att identifiera adhd, relationen mellan adhd och beteendeproblematik, samt vikten av att samla information från olika respondenter vid adhd-utredningar.