Den här utbildningen riktar sig till psykologer, speciallärare och specialpedagoger som vill lära sig mer om språkstörning och bedömning av språkliga förmågor hos barn och unga. Det finns ett stort antal barn med språkstörning och många av dem upplever även svårigheter inom andra områden, såsom uppmärksamhet och socialt samspel. Därför finns det ett stort värde för yrkesgrupper såsom psykologer och pedagoger att ha en fördjupad förståelse för språkutveckling och språkstörning. Utbildningen kommer att beröra följande områden, med fokus på barn och ungdomar:
Typisk språkutveckling hos barn och ungdomar
Språkstörning/DLD och dess följder för individen
Differentialdiagnostik – språkstörning eller inte?
Observation och bedömning av språksvårigheter med CELF-4 och andra kartläggningsinstrument
Testning av flerspråkiga
Efter utbildningen förväntas deltagarna ha kunskap om vad språkstörning är och verktyg för att kunna göra en mer välavvägd helhetsbedömning.
Målgrupp Kursen riktar sig till psykologer, specialpedagoger och speciallärare inom förskola, skola, hälso- och sjukvård och som arbetar med barn och ungdomar.
Utbildningsledare Astrid Frylmark
Bokningsvillkor Bokningen är bindande och antal platser är begränsade. Vid förhinder att delta, glöm inte att avboka din plats senast 4 veckor innan föreläsningen. Avbokning görs skriftligen och snarast till oss (maila melissa.ovsiannikow@pearson.com) senast 4 veckor innan föreläsningen. Sker avbokningen mindre än 4 veckor före föreläsningens start, debiteras 50 % av avgiften. Vid för få anmälda kan föreläsningen ställas in och avgiften återbetalas. Faktura skickas per post. Betalningsvillkor är 30 dagar netto. Alla priser är exklusive moms.
Astrid Frylmark
Astrid Frylmark är leg. logoped och en av Sveriges mest erfarna experter inom språkstörning, språkutveckling och dyslexi. Hon har erfarenhet av arbete inom en mängd olika verksamheter och har arbetat både som handläggare och chef; inom kommun, landsting och privatmottagning; i glesbygden och i storstäder. Astrid var även involverad i tillkomsten av den skandinaviska versionen av CELF-4 och är nu engagerad i utvecklingsarbetet för CELF-5. Efter många år som verksam logoped driver hon idag OrdAF AB, ett företag med förlagsverksamhet och utbildningar om språkstörning och dyslexi för andra yrkesgrupper. Astrid brinner för logopedyrket och säger: ”Fast det är länge sen jag tog examen är det fortfarande så roligt att vara logoped! Jag vet inte mycket som är mer meningsfullt att arbeta med än att på olika sätt underlätta människors språkliga kommunikation”.
Se vår intervju med Astrid Frylmark!