
Påverkar det känslomässiga välbefinnandet barns inlärning och utveckling i skolan?
Enligt Europeiska kommissionen, har barn som upplever ett högt välbefinnande lättare att utvecklas, lära sig saker och vara kreativa. Det leder i sin tur till ökat välmående, högre trivsel i skolan och bättre studieresultat. Känslomässigt välbefinnande innebär att känna sig respekterad och uppskattad, att ha en stark självkänsla samt goda sociala relationer.
Sambandet mellan välbefinnande och akademisk framgång hos skolbarn har undersökts i ett stort antal studier. Till exempel indikerar en ny metaanalys att det finns ett positivt samband mellan akademisk framgång och elevers känslomässiga och mentala välbefinnande (Sacco et al., 2022).
Samtidigt visar studier att 20 % av Europas skolbarn lider av känslomässiga och psykiska problem, särskilt ångest och depression, under sin skoltid (Cefai et al., 2021). Med tanke på den nära kopplingen mellan psykisk ohälsa och studieresultat, är barn och ungas välbefinnande en kritisk fråga att ta itu med.
Få hjälp att identifiera dina elevers behov
Från att identifiera elevens styrkor och utmaningar till att förstå det känslomässiga tillståndet i ett klassrum eller en hel skolan – vi finns här för att hjälpa dig i arbetet att stödja elevernas känslomässiga välbefinnande och få dem att blomstra som individer.
Fyll i det här formuläret så kontaktar vi dig för att diskutera dina behov, tillgängliga produkter och lösningar.
Fördjupa dina kunskaper om utredning av välbefinnande hos barn i skolan!
”Hur stor andel av eleverna uppger att känslomässiga problem, såsom ångest, har fått dem att skolka?”
Navigera genom vårt interaktiva quiz för att testa dina kunskaper om känslomässigt välbefinnande i skolan.
Missa inte...
En intervju med filosofie doktor Randy Kamphaus: ”Utredning av känslomässigt välbefinnande för bättre skolresultat"
”Beteendemässiga och känslomässiga problem kan hindra barn och ungdomars akademiska utveckling”.
Randy Kamphaus, PhD.
Ta del av intervjun med professor Randy Kamphaus, PhD, medförfattaren till BASC-3 och ledande expert inom barnpsykologi.
Låt oss hjälpa dig att hitta rätt verktyg för att utreda elevers känslomässiga och beteendemässiga välbefinnande
I den här guiden får du tips om test och skalor som du kan använda för att utvädera elevers känslomässiga välbefinnande. Guiden består av två delar: utredning av ”Beteende och känslor” och ”Psykisk ohälsa”.
Våra rekommenderade produkter:
Läs mer om våra innovativa, forskningsbaserade test och skalor. Dessa har noggrant valts ut för att stödja ditt arbete att utreda elevers känslomässiga välbefinnande och hjälpa dem att nå sin fulla potential.
BESS (Behavioral and Emotional Screening System) är ett kort screeningverktyg som bygger på BASC-3 (Behavior Assessment System for Children, Third Edition). Instrumentet är utformat för att ge en snabb och överskådlig bild av beteende- och känslomässiga styrkor och svagheter hos barn och ungdomar.
Den svenska versionen av Behavior Assessment System for Children, Third Edition – BASC-3 utgörs av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans syftar till att ge en både bred och djup förståelse för olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga.
Beck Ungdomsskalor används för bedömning av emotionell och social problematik hos barn och ungdomar och omfattar skalorna: Ångest, Depression, Ilska, Normbrytande beteende, och Självbild.
Med Vineland-3 mäts olika domäner inom adaptivt beteende och testet hjälper dig att effektivt identifiera barn och ungas olika funktionsnedsättningar.
Relaterad information
Ångest, depression och adhd är vanligare än någonsin tidigare (Sacco et al., 2022). Utforska våra temasidor för att ta del av artiklar, filmer, utbildningar och verktyg som kan hjälpa dig i arbetet att stärka elevers känslomässiga välbefinnande.

Depression

Ångest

ADHD

Adaptivt beteende
Frågor?
Kontakta våra produktspecialister för hjälp och guidning i ditt arbete.