Överblick av den amerikanska WISC-V Technical and Interpretive Manual
Beskrivning
Här presenteras en kortfattad översikt av innehållet i den amerikanska tekniska manualen.
Relevant information
Frågor och svar om kognitiva test och skalor för utredning av barn
Utnyttjar du möjligheter med våra kognitiva test fullt ut? I det här fråga-svar dokumentet har våra produktspecialister samlat sina svar på vanliga frågor om kognitiva instrument för barn och unga. De svarar bland annat på frågor om icke-verbala test, utredning av små barn, åldersekvivalenter, samt digital administrering och resultatrapporter.
Test och skalor för utredning av kognitiv funktion hos barn
Har du någon gång fått signifikanta skillnader mellan indexpoäng, utrett väldigt små barn eller upplevt att det generella indexpoänget inte är helt representativt? I så fall kan det vara viktigt att utvärdera barns styrkor och svagheter inom olika kognitiva domäner. Ta del av den här guiden för att få tips på test och skalor för barn som du kan använda för att utreda exekutiv funktion, bearbetningshastighet och visuospatial förmåga – tre områden som är särskilt viktiga för barn kognitiva utveckling.
Psykometriska grundbegrepp
Vår testutvecklingsavdelning för Pearson Clinical i Sverige, Norge och Danmark har skrivit en artikel om några av de viktigaste psykometriska begreppen. Till exempel får du reda på mer om standardfel, percentiler, konfidensintervall och validitet.
Skillnader mellan WISC-IV och WISC-V
Här redovisas översiktligt de förändringar som genomförts i samband med revideringen av WISC-IV till WISC-V.
WISC-V, Verbalt index och språkförmåga
I den här artikeln lyfter vi möjligheter och begränsningar med att kartlägga språksvårigheter med WISC-V. Verbalt index i WISC kan ge insikt om ett barns ordförståelse och verbal begreppsbildning, men ofta behöver vi få mycket mer information än så för att utesluta eller konstatera språksvårigheter.
Fallexempel med WISC-V, Brown EF/A och BASC-3
I detta fallexempel presenteras Gabriel, en sjuåring vars koncentrationsförmåga börjat skapa oro hos föräldrarna. Med hjälp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitiva funktion. Med Brown EF/A undersöks eventuella symtom på exekutiva problem och med BASC-3 görs en bred screening av Gabriels fungerande, mående och eventuellt psykiatriska problematik.
Faktoranalys och faktorstrukturen i WISC-V
Vill du få en bättre förståelse för varför WISC-V har fem faktorer (index) bör du läsa den här artikeln. Läs om vad faktoranalys är och vad faktoranalys innebär under utvecklingen av WISC-V.
Guide för att tilldela test till testpersoner på Q-global
Guide för att tilldela test till testpersoner på Q-global
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vill du få aktuell information om våra test och utbildningar? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.