Bedömning av barns utveckling och kognitiva fungerande
Fokus på bedömning av barns utveckling och kognitiv funktion
Många kliniker arbetar med bedömning och kartläggning av barns neuropsykologiska och psykologiska utveckling. Här har vi samlat texter och information som kan vara till hjälp i ditt arbete. Till exempel hittar du en artikel om WISC-V och möjligheter och begränsningar i att bedöma språklig förmåga med ett begåvningstest. Vill du lära dig mer om BASC-3 rekommenderar vi att du läser artikeln som fördjupar sig i utvecklingen och användandet av BASC-3. För att bättre förstå hur WISC och de olika faktorerna är uppbyggda, läs artikeln Faktoranalys och faktorstrukturen i WISC-V.Frågor och svar om utredningsarbete med barn
Hur kommer det sig att resultatet på HIK kan bli lägre än redan låga resultat på indexen?Läs svaret här
Hur kommer det sig att HIK bygger på resultatet från 10 deltest i WISC-IV, men bara på resultatet från 7 deltest i WISC-V?
Läs svaret här
Kan jag använda WISC-V istället för WAIS-IV om barnet är 17 år?
Läs svaret här
Resultatet från en WISC-testning är ojämnt sett över index, innebär det att resultatet inte är pålitligt?
Läs svaret här
Faktoranalys och faktorstrukturen i WISC-V
Vill du få en bättre förståelse för varför WISC-V har fem faktorer (index) bör du läsa denhär artikeln. Läs om vad faktoranalys är och vad faktoranalys innebär under utvecklingen av WISC-V.
Relaterat till Bedömning av barns utveckling och kognitiva fungerande
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
Vill du få aktuell information om våra test och utbildningar? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.