ℹSkattningsskalor på ukrainska och ryska: Vi tillhandahåller kostnadsfria versioner av BDI-2, BAI och Beck ungdomsskalor. Läs mer här.

Daniel Isaksen

BASC-3 Introduktionsvideo

Behavior Assessment System for Children, Third Edition – BASC-3

BASC-­3 består av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans ger en både bred och djup förståelse för olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga. Självskattningsskalor finns för barn och unga i åldern 8–19 år, Föräldraskattningsskalor för föräldrar/vårdnadshavare till barn och unga i åldern 6–19 år, och Lärarskattningsskalor för lärare till elever i åldern 6–19 år. BASC-3 innehåller en stor mängd mått och skalor som rör problembeteenden och psykiatrisk problematik, men även starka sidor belyses.

BASC-3 har skandinaviska normer som bygger på ett urval som avspeglar normalpopulationen i de skandinaviska länderna.

Se en introduktionsvideo här:

Läs mer om BASC-3 här ››

Vill du få mer information om BASC-3 eller en presentation på din arbetsplats? Fyll i formuläret här ››

Viktig information om Q-interactive

Till dig som använder WISC-V på Q-interactive

Vi har blivit uppmärksammade på ett problem som rör Kodning i WISC-V då deltestet administreras på Q-interactive. Nedan finns en beskrivning av problemet, resultatet av den granskning som genomförts, konsekvenser för poängberäkning och resultatredovisning, samt rekommendationer för fortsatt användning.

Bakgrund

De justerade skandinaviska normer som tillämpas för den digitala versionen av Kodning är baserade på resultat från amerikanska ekvivalensstudier. Dessa studier har undersökt sambandet mellan resultat på Kodning i papper och penna-format och i digitalt format. Den resulterande skalekvivaleringen (det vill säga den omräkning som görs i syfte att säkerställa att ett barns prestation på den digitala versionen av Kodning kan jämställas med samma barns prestation på papper och penna-versionen av deltestet) tillämpas även för WISC-V på Q-interactive utanför USA. Skandinaviska kunder har emellertid uppmärksammat att administrering av Kodning på Q-interactive förefaller att resultera i förhöjda skalpoäng på deltestet.

Genomförd granskning

I syfte att söka empiriska belägg för detta har en omfattande granskning genomförts av såväl normalpopulationsdata som klinisk data från WISC-V. Underlaget för denna granskning kommer från tio länder, och omfattar data insamlad både med den digitala versionen och papper och penna-versionen av Kodning. Skandinaviska data har analyserats mot bakgrund av denna kontext och följande granskningar har genomförts:

  • Skalpoängsmedelvärden för samtliga deltest, inklusive Kodning i såväl digitalt format som i papper och penna-format.

  • Frekvensfördelningar av skalpoäng på Kodning i såväl digitalt format som i papper och penna-format.

  • Frekvensfördelningar av diskrepanser mellan skalpoäng på Kodning och resterande nio primära deltest, i såväl digitalt format som i papper och penna-format.

  • Standardpoängsmedelvärden för HIK och SI, i såväl digitalt format som i papper och penna-format.

Resultat

Dessa analyser visar att det underlag för skalekvivalering som används i USA och i andra länder, resulterar i förhöjda skalpoäng för den digitala versionen av Kodning i Skandinavien. För skandinaviska barn kan resultatet på den digitala versionen av Kodning vara förhöjt med i genomsnitt 2.2 skalpoäng (kliniskt urval) till 3.4 skalpoäng (icke-kliniskt urval), motsvarande .73 till 1.13 standardavvikelser (SD). Eftersom resultatet på Kodning bidrar till Snabbhetsindex (SI) och IK Hela skalan (HIK), innebär denna förhöjning att indexpoängen på Snabbhetsindex (SI) kan vara förhöjd med 5–9 standardpoäng (motsvarande 0.3–0.6 SD). Resultatet på IK Hela skalan (HIK) kan vara förhöjt med 2–3 standardpoäng (motsvarande 0.1–0.2 SD).

Baserat på detta utfall, har även resultat från den digitala versionen av deltestet Symbolletning granskats. Den granskningen visar att Symbolletning – i motsats till Kodning – genererar skalpoäng som ligger i linje med resultat från övriga deltest i WISC-V. Resultaten är också konsistenta över samtliga tio länder.

Rekommendation och planerade åtgärder

Det är i vissa fall möjligt att räkna om resultatet för IK Hela skalan (HIK) för en redan genomförd testning på Q-interactive.

  1. Om Symbolletning eller Överstrykning administrerats och testningen sparats på Central, kan ett av dessa deltest ersätta Kodning i beräkningarna av HIK. Detta görs genom att gå in på den aktuella testningen, klicka på Generera rapport, och därefter välja att ersätta Kodning med Symbolletning eller Överstrykning.

  2. Om Symbolletning eller Överstrykning administrerats och testningen inte sparats på Central, men du har tillgång till skalpoängen per deltest: Beräkna HIK genom att addera skalpoängen från de 7 bidragande deltesten, men ersätt skalpoängen på Kodning med skalpoängen på Symbolletning eller Överstrykning. Gå därefter till Tabell A7 i WISC-V manual del 1 (tillgänglig via supportfliken i Q-interactive Central) och läs av HIK.

  3. Om inget annat deltest inom Snabbhetsindex administrerats, kan resultatet på IK Hela skalan uppskattas med hjälp av tabell A.8 i WISC-V Manual del 1, vilken är tillgänglig via supportfliken i Q-interactive Central.

Observera dock att resultat på Snabbhetsindex, Icke-verbalt Index och Kognitivt resursindex inte kan beräknas med någon av ovanstående metoder.

Administreringen av WISC-V på Q-interactive kommer att modifieras. På samma sätt som för deltestet Överstrykning, kommer resultat från en papper och penna-administrerad version av Kodning att kunna läggas in i Q-interactive. Detta innebär att de skandinaviska normerna för papper och penna-versionen används. Den digitala versionen av Kodning kommer att inaktiveras den 18 juni.

Under veckorna 27 – 30 kommer vi att skicka ut svarsblanketter till Kodning A och B, samt mallar till respektive version till samtliga kunder som använder Q-interactive. För att i mellantiden underlätta digital administrering av WISC-V, kommer det att vara möjligt att skriva ut testblanketter till Kodning A och B från supportfliken i Q-interactive Central. De mallar som behövs för att rätta deltestet måste dock - i de fall man inte redan har tillgång till dessa - beställas via vår Kundservice på telefon 08 - 619 76 00 eller mail info.se@pearson.com. Detta är självklart kostnadsfritt.

Vi beklagar det inträffade och arbetar för att lösa problemet! Har du frågor, kontakta oss på info.se@pearson.com.


Med vänlig hälsning

Katarina Forssén

Chef testutveckling
Pearson Assessment


Artikel i Framtidens Karriär Psykolog

Pearson Assessment digitaliserar psykologiska test

Med sina digitala plattformar Q-interactive och Q-global effektiviserar Pearson Assessment utredningsarbetet; plattformarna gör det möjligt för användare att såväl admin­istrera och utvärdera som sammanställa resultat från psykologiska test.

Läs vår artikkel i Framtidens Karriär Psykolog 2019 april

Hela tidningen kan laddas ned som pdf

Filmguider till Q-interactive

Filmerna nedanför visar hur du använder Q-interactive samt genomför en digital testning.

Denna film visar dig hur du loggar in på Q-interactive och skapar en testperson

Denna film visar dig hur du upprättar en testning på Central och skickar den till din iPad

Denna film visar dig hur du upprättar ett anpassat testbatteri på Central

Denna film visar hur du spelar in ljud på verbala deltest i Assess

Webbaserad administrering av Sensory Profile 2

Sensory Profile 2 ger information som är viktig för att förstå ett barns mönster av sensorisk bearbetning; vilka sinnesupplevelser han eller hon undviker, är särskilt känsligt för eller tvärtom söker sig till. Utifrån resultaten ges en del tips för interventionsplanering. Nu är nätbaserad administrering, scoring och resultatsammanställning av SP2 tillgänglig på plattformen Q-global. 

Läs mer här ››

Webbaserad D-REF – på svenska med skandinaviska normer!

Nu lanseras Delis Rating of Executive Functions, ett screeninginstrument för bedömning av exekutiva funktioner hos barn och ungdomar. D-REF kan snabbt och enkelt administreras till respondenter (barnet/ungdomen själv, förälder och lärare) för att inhämta information när det finns misstanke om beteendemässig och känslomässig problematik samt kognitiva svårigheter som ofta är relaterade till ADHD, autismspektrumstörning, Aspergers syndrom, traumatisk hjärnskada och andra utvecklingsmässiga, neurologiska eller psykologiska tillstånd som påverkar det vardagliga exekutiva fungerandet.

Läs mer och beställl D-REF >>

top